ΠΑΛΙΝ
ΗΡΩΔΙΑΣ ΜΑΙΝΕΤΑΙ, ΠΑΛΙΝ ΤΑΡΑΤΤΕΤΑΙ!
Ἡ ἀνομία
εἶναι κι αὐτὴ ἕνα μυστήριο, καθ᾽ ὅτι οἱ διάκονοί της παραβιάζουν
ἀδίστακτα τὴν φύσι τους καὶ τὴν λογική τους, γιὰ νὰ τὸ συντελέσουν
καὶ μάλιστα ἀνατρέποντας κατάφορα κάθε τι, ποὺ ἐνεργεῖ ὑπὲρ τῆς
ζωῆς καὶ τῆς ὑπάρξεως τῶν ἰδίων. Μὲ αὐτὸν τὸν παράδοξο, παρὰ φύσι
τρόπο, τὸ μυστήριο τῆς ἀνομίας συνεχίζει νὰ συντελῆται μέσα στοὺς
αἰῶνες· ἀφανισμένο στὴν πρόσκρουσί του μὲ τὴν ζωὴ τῶν ἁγίων, περιμένει
τὴν ἀπόλυτη ἀνατροπή του κατὰ τὴν Δευτέρα τοῦ Κυρίου Παρουσία. Ἑπομένως
ἡ ἀνομία παρουσιάζει μιὰ ἐπανάληψι καὶ διαχρονικότητα, τὴν ὁποία
ἡ Ἁγία Ἀκολουθία ἀσφαλῶς καταγράφει: πάλιν Ἡρωδιὰς μαίνεται, πάλιν ταράσσεται. Εἶναι ἐντυπωσιακὸ
μὲ πόση ἀκρίβεια ψυχογραφεῖ ἡ Ἁγία Ἀκολουθία τοὺς διακόνους τῆς
ἀνομίας: Ψυχοβλαβῆ μέθην καὶ οἶστρον
ἀκόλαστον, ἐκνοσήσας Ἡρώδης, φονεὺς Προφήτου γεγένηται· συνέλαβε
γὰρ μέθην ἀσωτίας μητέρα καὶ δεινὴν ἀνομίαν ἀπέτεκε. Διαβλέπουμε,
ἑπομένως, στὸν ἄνομο μανία, δηλαδὴ
νόσο ψυχοβλαβείας καὶ οἴστρου δηλαδὴ
παραφροσύνης, ἡ ὁποία προεκλήθη ἀπὸ τὴν μέθη καὶ τὴν ἀκολασία καὶ
τὴν γενικότερη ἀσωτία καὶ ἐπέφερε
τὸν φόνο. Ταυτόχρονα μὲ τὴν παραφροσύνη
διαγινώσκεται καὶ ἡ ταραχή.
Καὶ ἡ μὲν παραφροσύνη στηρίζει καὶ προωθεῖ τὴν ἐπιτέλεσι τῆς ἀνομίας,
ἡ δὲ ταραχὴ ἔρχεται σὰν ἀποτέλεσμα τῆς συγκρούσεως τῆς ἀνομίας μὲ
τὴν ἀλήθεια τοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ, δηλαδὴ μὲ τὴν ἁγιότητα. Ἡ παρουσία
τοῦ ἁγίου ἐλέγχει τὸν ἄνομο καὶ ταράσσει ὀδυνηρὰ τὴν τραυματισμένη
του συνείδησι, προσβάλλοντας τὸ διασαλευμένο του θέλημα. Ἡ ἀνομία
ἀντιστρατεύεται τὴν ἁγιότητα καὶ ὁ ἄνομος τὸν ἅγιο. Ἡ ἀμείλικτη αὐτὴ σύγκρουσι ἀνομίας
καὶ ἁγιότητος εἶναι βέβαια σύγκρουσι μεταξὺ μίσους καὶ ἀγάπης. Ὁ
ἄνομος μισεῖ τὸν ἅγιο καὶ μὲ κάθε τρόπο ἐπιδιώκει τὴν ἐξόντωσί
του: Ἄσεμνον ἀναίδειαν, τῷ μεθυσμῷ
πλησθὲν κόριον, Δός μοι φησί, Κάραν Ἰωάννου, τῷ Ἡρώδῃ ἀνέκραζε. Ὁ
ἅγιος, ὁ ἐκφραστὴς τῆς ἀλήθειας, ἀγαπᾶ τὸν ἄνομο καὶ τοῦ προσφέρει,
μὲ παρρησία, θεραπευτικό, τὸ ἀντίδοτο τῆς ἀνομίας του, καθότι τὸ
μυστήριο τῆς ἀνομίας θεραπεύεται καταλυτικὰ ἀπὸ ἕνα ἄλλο μυστήριο, ἐκεῖνο τῆς μετανοίας. Γιὰ
τὸν ἅγιο εἶναι ἀδύνατο νὰ μὴν ἐκφράσῃ καὶ νὰ μὴν προασπιστῇ τὸν νόμο
τοῦ Θεοῦ, δηλαδὴ τὴν μόνη ἀλήθεια, ὅπως τοῦ εἶναι ἀδύνατο νὰ μὴν
προσφέρῃ, ὡς ἔκφρασι ὑπέρτατης ἀγάπης πρὸς τὸν ἄνομο, τὸ λυτήριο τῆς
ἀσθενείας του, τὴν μετάνοια, ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὸ προσωπικὸ κόστος
αὐτῆς τῆς ἐπιλογῆς. Τῇ 29ῃ τοῦ μηνὸς
Αὐγούστου, μνήμη τῆς ἀποτομῆς τῆς τιμίας Κεφαλῆς τοῦ ἁγίου ἐνδόξου
Προφήτου, Προδρόμου καὶ Βαπτιστοῦ Ἰωάννου. Ἀλλὰ ὁ ἄνομος συναντᾶ,
κατὰ τὴν ὁδὸ πρὸς τὴν μετάνοια, τὸν σκόπελο τοῦ ἐμπαθοῦς ἐγωϊσμοῦ
του καὶ ἡ δυσκολία αὐτὴ ἐντείνεται στὸν ἔπακρον, ἐὰν αὐτὸς κατέχῃ
τοὺς θώκους τῆς ἐξουσίας. Μέσῳ αὐτῶν, ἐπιτίθεται ἀδυσώπητα ἐναντίον
τοῦ ἁγίου. Διὰ τὸν νόμον Κυρίου
τὴν κεφαλὴν ἀπετμήθης, ὦ πανάγιε
Ἰωάννη. Ἤλεγξας βασιλέα δυσσεβῆ παρανομήσαντα παρρησίᾳ ἀμέμπτῳ.
Ὁ Ἡρώδης μετέρχεται τὰ πάντα, γιὰ νὰ φιμώσῃ τὴν ἁγία φωνή, ἀρνούμενος,
παράφρονα, τὸ καθαρτικὸ φάρμακο τῶν ἐλέγχων τῆς μετανοίας στὴν βαθεῖα
τῆς ἀνομίας του πληγή· οὐκ ἐνεγκών,
τὸ τῶν ἐλέγχων ἀπότομον, δεσμήσας συνετήρει, τὸν ἀΰλως τοῖς ἄνω, πρὸ
τοῦ τέλους χοροῖς συναπτόμενον. Μὰ τὸ δεσμωτήριο τοῦ Προδρόμου
δὲν ἀρκοῦσε τῷ δεινῷ φόβῳ τῆς ταραχῆς,
δὲν ἐπαρκοῦσε γιὰ τὴν ψυχοβλάβεια τῆς ἀνομίας. Ὁ ἀτιμάσας
Θεὸν ταῖς τοῦ νόμου ἐκλύσεσι, τὴν τῶν ὅρκων τήρησιν δολερῶς ὑποκρίνεται.
Ἡ δολιότητα χειρίζεται τὴν ὑποκρισία καὶ ὁ παράνομος Ἡρώδης
θέλει - ὦ! τῆς ἀντιφάσεως - νὰ εἶναι τηρητὴς τῶν ὅρκων του. Ἡ πρόφασι
ἦταν, γιὰ τὴν παράνοιά του, ἡ καταπληκτικὴ εὐκαιρία. Ἐξέχεεν αἷμα ἀθῶον, καλῦψαι θέλων ἁμαρτίαν
ἄθεσμον· ἀλλ᾽ οὐκ ἐν τούτῳ ἀπέκρυψε φωνὴν βοῶντος πᾶσι μετάνοιαν.
Ὁ ἅγιος συγκρούεται μετωπικὰ μὲ τὸν ἄνομο, μὲ τὸν κυρίαρχο τοῦ κόσμου
τούτου. Θὰ ἔλεγε κανείς, ὅτι ἡ νίκη τῆς ἀνομίας εἶναι προφανής. Ὁ ἅγιος
ἐξοντώνεται καὶ ὁ ἄνομος κυριαρχεῖ μὲ τὸν δικό του ἄνομο νόμο, ἐπιβλητικά,
πάνω στὸν Νόμο τοῦ Θεοῦ. Ἀλλὰ ὤ τοῦ
παραδόξου θαύματος, ὁ ἅγιος βιώνει καὶ κομίζει στὸν κόσμο, διὰ
τῆς Χάριτος, τὸν Νόμο τοῦ Θεοῦ, ὥστε τὸ μαρτύριό του νὰ γίνεται ἀκένωτος
πηγὴ ἁγιασμοῦ καὶ σωτηρίας, δηλαδὴ ἀνατροπῆς τοῦ κόσμου τούτου
καὶ τῶν ἀρχόντων του. Τὸν μεσίτην συμφώνως
νόμου καὶ χάριτος, οἱ πιστοὶ συνελθόντες ἀνευφημήσωμεν· ὅτι μετάνοιαν
ἡμῖν ἐκήρυξε.Ἔτσι, ἂν τὸ μυστήριο τῆς μετανοίας προσφέρεται
θεραπευτικὸ ἔναντι τοῦ μυστηρίου τῆς ἀνομίας, τὸ μυστήριον τοῦ
σταυροῦ καρφώνεται πάνω στὴν ἀνομία ἐξοντωτικό. Καταπίνοντας ἀνυποψίαστη
ἡ ἀνομία τὸν Σταυρὸ τοῦ Μάρτυρος συντρίβεται καταλυτικά. Τῆς μετανοίας ὁ κῆρυξ, Ἰωάννη Βαπτιστά,
ἐκτμηθείς σου τὴν κάραν, τὴν γῆν ἡγίασας· ὅτι τὸν νόμον τοῦ Θεοῦ τοῖς
πιστοῖς ἐτράνωσας καὶ παρανομίαν ἐξηφάνισας. Σὲ χρόνους σκληροὺς
καὶ ἀπάνθρωπους, ὅπου τὸ μυστήριο τῆς ἀνομίας ἀδίστακτα συντελεῖται
ἔναντι τῆς ἀνθρωπότητος, ἐνῶ ἐπιχειρεῖται ἀνηλεὲς ἔναντι τῆς ἁγιότητος,
κλείνουμε κατ᾽ ἐξοχὴν τὸ γόνυ τῆς ἐν μετανοίᾳ προσευχῆς μας στὸν ἐν γεννητοῖς γυναικῶν μείζονα. Μαθητεύουμε
διψασμένα στοὺς ἡγιασμένους του τρόπους, ἀκουμπώντας ἱκετευτικὰ
τὴν ἐλπίδα μας στὴν κραταιὰ παρρησία καὶ δύναμι τοῦ Πρωταγγέλου τοῦ
Θεοῦ. Σεμνότητος καὶ βίου ἀκριβοῦς
ἀψευδὲς ὑπόδειγμα, μέμνησο Πρόδρομε τῶν ὑμνούντων σε Χριστῷ παριστάμενος. Παρρησίαν ἔχων πρὸς Κύριον, ἐκτενῶς ἱκέτευε,
τοῦ σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου