Γεροντος Νικοδημου
Καρουλιωτη:
Διδαχὲς γιὰ
τὴν εὐχὴ τοῦ Ἰησοῦ
(Μετάφρασις ἀπὸ τὰ Ἀγγλικά)[1]
1. Περισπασμὸς
Ἐρώτημα πρῶτο: «Ἔχω φοβερὸ περισπασμό».
Ὁ
περισπασμὸς μειώνεται μὲ τὴ βοήθεια τῆς προσοχῆς καὶ μὲ τὸν ἐγκλεισμὸ
τοῦ νοῦ στὰ λόγια τῆς προσευχῆς. Δὲν πρέπει νὰ κλείνῃς τὸ νοῦ σου μέσα
σὲ ὅλες τὶς λέξεις μονομιᾶς, ἀλλὰ σὲ κάθε λέξι χωριστά. Πρέπει νὰ τὸ
κάνῃς κατ᾿ αὐτὸν τὸν τρόπο: ὅταν προφέρῃς μία λέξι μὲ τὸ νοῦ σου, πρέπει
τὴν ἴδια στιγμὴ νὰ ἀκοῦς μὲ τὸ νοῦ σου τὴ λέξι, ποὺ ἀρθρώνεται.
Τότε, χωρὶς παῦσι, ἀμέσως νὰ προφέρῃς τὴν ἑπόμενη λέξι μὲ τὸν ἴδιο
τρόπο. Ὁμοίως τὴν τρίτη, τέταρτη, καὶ πέμπτη λέξι. Τελείωσε τὴν εὐχὴ
καὶ μετὰ ἀπ᾿ αὐτὴν ἀμέσως, χωρὶς διακοπή, ἄλλη μία,
καὶ μετὰ μία τρίτη, καὶ μ᾿ αὐτὸν τὸν τρόπο ὁλόκληρο
τὸ κομποσχοίνι. Πρέπει νὰ προφέρῃς τὰ λόγια τῆς εὐχῆς σταθερά, καθαρά,
καὶ χωρὶς διαστήματα τὸ ἕνα ἀπὸ τὸ ἄλλο. Ἄρθρωσε μὲ τὸ νοῦ σου τὶς λέξεις
τοῦ πρώτου μισοῦ τῆς εὐχῆς – «Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ» - σταθερὰ καὶ καθαρά.
Πρόφερε τὶς λέξεις τοῦ δεύτερου μισοῦ τῆς εὐχῆς – «ἐλέησόν με» - ἀμέσως,
περιορίζοντας λίγο τὸ στῆθος σου καὶ συγκρατώντας λίγο, ὄχι ὅμως
μὲ μεγάλη δύναμι, τὴν ἀναπνοή σου, ἐκφράζοντας μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο
τὴν μεταμέλεια τῆς καρδίας σου καὶ τὴν μετάνοιά σου. Ἀλλὰ αὐτὰ ὅλα
πρέπει νὰ γίνωνται μὲ ἠρεμία, γιὰ νὰ μὴν προκαλέσουν ἐκνευρισμό.
Ταυτοχρόνως πρέπει νὰ ἔχῃς συνέχεια τὴν προσοχή σου στραμμένη στὴν
καρδία σου καὶ νὰ ἀτενίζῃς τὸ ἀόρατο πρόσωπο τοῦ Κυρίου μέσα στὸ ὄνομά
Του. Προφέροντας ἔτσι τὰ λόγια
τῆς εὐχῆς, λέξι – λέξι, χωρὶς νὰ διακόψῃς ἢ νὰ σταματήσῃς, δὲν ἀφήνεις
χῶρο γιὰ νὰ εἰσβάλλουν ἄσχετες ἰδέες καὶ σκέψεις. Ἐὰν ἐργασθῇς μ᾿
αὐτὸν τὸν τρόπο, μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ θὰ δῇς τὸν καρπὸ τοῦ κόπου σου
– τὴ μείωσι τοῦ περισπασμοῦ.
2. Ὀργὴ
Ἐρώτημα δεύτερο: «Ἐὰν μιλήσω μὲ ἀγάπη σὲ κάποιον
ποὺ μὲ προσβάλλει, εἶμαι ἕτοιμη νὰ συγχωρήσω τὰ πάντα καὶ νὰ προσεύχομαι
γι᾿ αὐτόν˙ ἂν ὅμως ἀπαντήσω κι ἐγὼ προσβλητικά, φεύγω γρήγορα ἀπὸ
κοντά του, γιὰ νὰ μὴν τὸν βλέπω, καὶ ὅταν θὰ τὸν συναντήσω, ἡ πικρία φουντώνει ξανὰ μέσα στὴν καρδία
μου».
Αὐτὸ
εἶναι ἕνα σημεῖο ὅτι τὸ πάθος τοῦ θυμοῦ δὲν ἔχει νικηθῆ μέσα σου, ἀλλὰ
ὅτι ἀγωνίζεσαι ἐνάντια στὸ πάθος μὲ τὸ νὰ κρύβεσαι ἀπὸ αὐτὸν ποὺ
σὲ πρόσβαλλε. Ἐὰν μετανοήσῃς, θὰ μπορέσῃς νὰ ἀσχοληθῇς μὲ τὴ νοερὰ
προσευχή, καὶ αὐτὴ θὰ σὲ βοηθήσῃ στὸν ἀγῶνα ἐναντίον τοῦ πάθους. Εἶναι
ὅμως ἀκόμη καλλίτερο ἂν ἀρχίσῃς ἀμέσως νὰ μιλᾷς μὲ ἀγάπη σ᾿ ἐκεῖνον
ποὺ σὲ πρόσβαλλε, παρὰ τὴν ἐσωτερική σου πικρία. Κάνοντας ἔτσι θὰ
ἐκπληρώσῃς τὴν ἐντολὴ τοῦ Κυρίου: «ἐὰν οὖν πεινᾷ ὁ ἐχθρός σου ψώμιζε
αὐτόν...τοῦτο γὰρ ποιῶν ἄνθρακας πυρὸς σωρεύσεις ἐπὶ τὴν κεφαλὴν αὐτοῦ»
(Ρωμ. 12, 20, Παροιμ. 25, 21-22). Καὶ θὰ ἐκπληρώσῃς τὴν δεύτερη ἐντολὴ
(βλ. Ματθ. 5, 23-24).
3. Ὑπνηλία
Ἐρώτημα τρίτο: «Γιὰ μένα τὸ νὰ κάνω τρία κομποσχοίνια,
καὶ νὰ τὰ κάνω ἤρεμα καὶ ἀργά, παίρνει ἴσως τρεῖς μὲ τέσσερεις ὧρες. Ὠστόσο
δὲν εἶναι αὐτὸ τὸ πρόβλημα, ὅσο ἡ ὑπνηλία καὶ ἡ νωθρότητα ποὺ αἰσθάνομαι.
Κοιμᾶμαι ἀπὸ τὶς ἐννιὰ ἢ δέκα τὸ βράδυ μέχρι τὶς ἕξι τὸ πρωΐ».
Ὁ
ὕπνος γιὰ τόσο μεγάλο διάστημα εἶναι πάρα πολὺς γιὰ ἕναν ἀσκητὴ
ποὺ ἐξασκεῖ τὴν νοερὰ προσευχή. Τὸν κάνει ἀδύναμο καὶ βαρὺ γιὰ προσευχή.
Ἑπτὰ ὧρες εἶναι ἀρκετές, ὅμως θὰ πρέπει νὰ συνηθίσῃς νὰ κοιμᾶσαι λίγο,
ὅπως καὶ νὰ κάνῃς ἀγρυπνία. Τρεῖς ἢ τέσσερεις ὧρες γιὰ νὰ τελειώσῃς
τρία κομποσχοίνια – εἶναι πάρα πολύ. Δὲν πρέπει νὰ τὸ κάνῃς ἔτσι˙ τὸ
καλλίτερο μέτρο εἶναι τρία κομποσχοίνια σὲ μισὴ ὥρα, ἢ ἑπτὰ μὲ ὀκτὼ
λεπτὰ γιὰ ἕνα κομποσχοίνι. Ἡ ὑπνηλία καὶ ἡ νωθρότητα φεύγουν μὲ
τὴν σωματικὴ ἐγρήγορσι ποὺ προκαλεῖται ἀπὸ τὴν ἄσκησι τῶν μυῶν, καὶ μὲ
αὐτὴ τὴν συνείδησι συγκρατεῖται ἡ ἀναπνοὴ - ὄχι πολύ, ἀλλὰ ὅσο
μπορεῖ νὰ γίνῃ χωρὶς νὰ ἀποσπαστῇ ἡ προσοχὴ (Ἅγ. Νεῖλος τοῦ Σόρα). Τὸ
νὰ κρατᾷς τὸ σῶμα σὲ κατάστασι προσοχῆς, ὅπως ἕνας στρατιώτης μπροστὰ
σὲ ἀξιωματικό, βοηθᾶ πολὺ στὴν ἐκδίωξι τῆς ὑπνηλίας, τῆς νύστας
καὶ τῆς νωθρότητας. Ἡ ὁδηγία αὐτή, ποὺ δόθηκε σ᾿ ἐμένα, εἶναι καλὴ
γι᾿ αύτὴν τὴν περίπτωσι: «Τράβηξε πρὸς τὰ μέσα τὸ στομάχι σου, σφῖξε
τὴ ζώνη σου, σήκωσε τὸ στέρνο σου, τέντωσε τοὺς ὤμους σου, γεῖρε τὸ κεφάλι
σου, καὶ κατεύθυνε τὸ νοῦ σου στὸ Θεό». Εἶχα αὐτὴ τὴν ὁδηγία πάντα ὡς
συνήθεια κάνοντας τὸν κανόνα μου, καὶ νικῶ συχνὰ τὴν ὑπνηλία καὶ τὴ νωθρότητα.
Καὶ γιὰ νὰ μοῦ εἶναι πιὸ εὔκολο νὰ προσευχηθῶ τὴ νύχτα καὶ νὰ κάνω ἀγρυπνία,
δὲν τρώω τίποτα τὸ βράδυ. Δοκίμασε κι ἐσὺ νὰ τὸ κάνῃς αὐτό.
[1] ELDER NIKODIM OF KAROULIA, “Teachings
on the Jesus Prayer”, The Orthodox Word, τεῦχ. 279 (2011), σ.σ. 179–182, 184-185.
σημειωσι: Τὸ κείμενο αὐτὸ εἶναι ἀπόσπασμα ἀπὸ ἕνα γράμμα
τοῦ Γέροντος Νικοδήμου τοῦ Καρουλιώτη, ποὺ γράφηκε στὶς 6 Ἰουνίου
1976. Εἶχε ἀρχικὰ ὡς παραλήπτη μία γυναῖκα ἡ ὁποία ἀγωνιζόταν νὰ
ἐξασκήσῃ τὴν νοερὰ προσευχή, καὶ δίνει χρήσιμες ἀπαντήσεις σὲ ὁποιονδήποτε
ἀγωνίζεται νὰ ἀποκτήσῃ βαθύτερη ἐμπειρία τῆς προσευχῆς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου