ΝΟΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΩΤΙΑ ΤΗΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ
Ἡ Ἀκολουθία δὲν εἶναι ποτὲ ἡ ἴδια. Ὄχι μόνο γιατὶ αὐτὴ καθ᾽
ἑαυτὴ ἡ συνάντησις μὲ τὸν Θεὸ εἶναι
πάντοτε φορτωμένη μ᾽ ἕνα ἀπερίγραπτο συγκέρασμα ἀϊδιότητος
μαζὶ καὶ μοναδικότητος, ἀλλὰ καὶ γιατὶ ἡ Ἀκολουθία καὶ ἀπὸ ἄποψι
τυπικοῦ σπανίως εἶναι ἀπολύτως ἡ ἴδια. Καὶ τοῦτο κατορθώνεται, ἐπειδὴ
οἱ παράμετροι ἐκεῖνες, ποὺ θὰ καθορίσουν τὸ τί θὰ εἰπωθῇ σὲ μιὰ Ἀκολουθία
τοῦ λατρευτικοῦ νυχθημέρου τῆς Ἐκκλησίας ἑνώνονται μεταξύ τους
χωρὶς νὰ χάνουν οἱ ἴδιες τὴν ἰδιοπροσωπία τους. Τὰ «Μηναῖα» πορεύονται
στὴν δική τους μαρτυρικὴ ἐτήσια κατὰ μῆνες πορεία. Δίπλα τους ἡ Παρακλητικὴ
σιγομουρμουρίζει τὰ μυστήρια τῆς ψυχῆς σὲ ὀκτὼ ξεχωριστοὺς ἤχους,
ἐνῶ κατὰ περιόδους, εὐλαβικὰ παραχωρεῖ τὴν θέσι της στὴν βαθειὰ μετάνοια τοῦ κλαμμένου
Τριωδίου ἢ στὴν ἀναστάσιμη εὐφροσύνη τοῦ βιβλίου τῶν Ρόδων, τοῦ Πεντηκοσταρίου.
Γιὰ νὰ μορφωθῇ τὸ κάλλος τῆς καθημερινῆς Ἀκολουθίας ἀπαιτεῖται ἡ
ἕνωσις, ὁ συγκερασμὸς τῶν διαφορετικῶν κατὰ τὶς περιόδους βιβλίων.
Ἡ συνάντησις αὐτὴ σφραγίζεται ἀπὸ τὴν γεῦσι, ποὺ ἡ ἡμέρα δίνει στὰ
πλαίσια τοῦ ἑβδομαδιαίου ἑορταστικοῦ κύκλου. Οἱ Ἄγγελοι ξεπηδοῦν
φτερωτοὶ τὴν Δευτέρα παραχωρῶντας τὴν θέσι τους στὸν Πρωτάγγελο Πρόδρομο
τῆς Τρίτης. Ὁ Σταυρός, τὸ κραταιὸ τρόπαιο, καὶ ἡ Κυρία Ὑπεραγία Θεοτόκος
κυριαρχοῦν τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευή, ἐνῶ ἡ Πέμπτη φωτίζεται ἀπὸ
τοὺς Ἀποστόλους καὶ τὸν τῆς ἱερωσύνης Πανάγιο Νικόλαο. Τὸ Σάββατο
οἱ Ἅγιοι Πάντες μᾶς κοινωνοῦν τὴν Χάρι καὶ τὴν δύναμι τοῦ Χριστοῦ ἐνδυναμώνοντας τὴν ἐλπίδα στὴν προσευχή
μας γιὰ τοὺς κεκοιμημένους, ἐνῶ βέβαια Κυριακὴ Χριστὸς Ἀνέστη καὶ
τὰ πάντα ἀλλοιώνονται στὸ φῶς τῆς Βασιλείας. Ἡ ἐμπειρία τοῦ ξεχωριστοῦ
καὶ μοναδικοῦ στὴν ἕνωσι τόσων πολλῶν
παραμέτρων κατορθώνει νὰ
ἐπιδείξῃ τὴ Χάρι τῆς συναντήσεως,
νὰ ἀποδώσῃ καὶ νὰ προσφέρῃ τὴν ὡραιότητα τῆς πολυποικιλίας στὴν ἄπειρη
ἔκφρασι τοῦ Θεοῦ. Καὶ αὐτὴ ἡ πολυποικιλία
καταδεικνύεται πλουτιζόμενη καὶ ἀπὸ ἕτερη ποικιλία, ὅταν
ἡ πολλαπλότητα τῶν παραμέτρων αὐξάνεται
καταργούμενη. Δηλαδή, ὅταν ἕνας Ἅγιος
τῶν Μηναίων, λαμπρὸς σημαιοφόρος, κάποτε μπαίνει κυρίαρχος καὶ καταργεῖ
τὴν παραλληλία τῶν πολλῶν βιβλίων καὶ παραμέτρων. Ξάφνου προεόρτια
μιᾶς λαμπρᾶς ὑποδοχῆς ἐξαγγέλλονται. Ὁ Δεσπότης ἢ ἡ Βασίλισσα φθάνουν.
Τὸ πανηγύρι λαμπρὸ φαίνει μόνο του, ἀφήνοντας
τὸν ἀπόηχό του καὶ στὰ μεθέορτα.
Μπαίνοντας στὴν Ἀκολουθία, διαμορφωμένη ἀπὸ τὴν θεοφόρο
Παράδοσι τῶν Ἁγίων Πατέρων μας, εἰσοδεύουμε στὸ περιβόλι τῆς Παράδεισος.
Ἐκεῖ τὰ χιλιόλογα ἄνθη εὐωδιάζουν τὸ ζωηρὸν καὶ ἀκένωτον τοῦ Χριστοῦ
ἀπειροποίκιλον μῦρον. Ἡ ψυχὴ μπορεῖ τότε καὶ ἀκουμπᾶ τὰ βάθη καὶ τὰ
εὔρη της σὰν νότες, κάθε φορὰ ἄλλες, στὸ πεντάγραμμο τῆς Ἀκολουθίας,
καθὼς ἡ Ἀκολουθία δύναται ἀπὸ τὴν φύσι τῆς πολυποικιλίας της, νὰ
σηκώσῃ, νὰ μορφώσῃ καὶ νὰ θεραπεύσῃ τὸ βάθος τῆς ψυχῆς ἐκείνης, ποὺ
ἀκολουθεῖ τὴν Ἀκολουθία, συνθέτοντας γιὰ χάρι της ἕνα καθημερινό,
ξεχωριστὸ καὶ σωτήριο μουσικὸ κομμάτι. Δηλαδή, στὴν μοναδικότητα
τῆς ἤδη πολυποίκιλα μορφοποιημένης
Ἀκολουθίας συνεργεῖ ὡς παράγοντας
διαμόρφωσης ὁ ἑκάστοτε ἀποδέκτης, ὁ ὁποῖος στὰ νοήματά της ἀκουμπᾶ τὰ νοήματα τῆς ὀδυνωμένης καθημερινότητός του κι
ἀπὸ τὶς πηγές της ἀρδεύει τὴν γῆ τῆς ἀγωνίας του. Παιανίζοντας μαζί
της ἐλπιδοφόρα πρὸς τὸν οὐρανό, δρέπει
τοὺς καρποὺς τῆς σωτηρίας του. Ἐκεῖ
τὸν περιμένει ἡ μόνη ἀγκαλιὰ τοῦ Πατέρα μὲ ἀνοιχτοὺς τοὺς κόλπους
Του νὰ τὸν θωπεύσῃ γλυκά, νὰ τὸν παρηγορήσῃ, νὰ τὸν ἐνδυναμώσῃ καὶ
νὰ τὸν θεραπεύσῃ. Τότε ὁ δίκαιος ἀπὸ
ἀκοῆς πονηρᾶς οὐ φοβηθήσεται. Βεβυθισμένος
ὑπάρχων ἐξ ἀπογνώσεως, καὶ πονηρίας
πλήρης, λογισμῶν ἐναντίων, πρὸς σέ μου τὰς ἐλπίδας, Λόγε Θεοῦ,
ἀνεθέμην ὁ ἄθλιος· ἀπὸ ἐχθρῶν ἀοράτων καὶ ὁρατῶν, ἐπιθέσεώς με λύτρωσαι.
Δευτέρα στὸν Ἑσπερινό, Κατανυκτικὰ Στιχηρὰ σὲ ἦχο Α’ ἀπὸ τὴν Παρακλητικὴ
καὶ δίπλα παραστέκει ἐνθαρρυντικὸς
καὶ προτρεπτικὸς Ὅσιος πατήρ, τῆς μακαριότητος τῆς ὑπὲρ νοῦν ὀρεγόμενος. Ἡ ἔξυπνη εὐφυΐα ἀπὸ καιρὸ ἔχει φανεῖ
λιγοστή. Ἡ δυνατή ἰσχὺς ἀπὸ καιρὸ ἔχει ἀποδειχθεῖ ἀδύναμη, ὁ πλοῦτος πάμπτωχος καὶ τὰ αἰσθητήρια
ἀπὸ καιρὸ ἀνεπαρκῆ. Καταθέτω στὴ ζωή μου, ὅ,τι κατανοῶ καὶ ὅ,τι
δύναμαι, ἀξεδίψαστα ἐκζητῶντας τὸ ὑπὲρ νοῦν καὶ δύναμιν, τῆς μακαριότητος τῆς ὑπὲρ νοῦν ὀρεγόμενος.
Πῶς; Ἡ Ἀκολουθία συνεχίζεται δίνοντας τὶς δικές της αἰώνιες καὶ
μυστικὲς ἀπαντήσεις. Τὸ Ψαλτήρι παρεμβάλλεται ἑρμηνευτικὸ τῶν
τρόπων τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς: Ὁ δίκαιος
ἀπὸ ἀκοῆς πονηρᾶς οὐ φοβηθήσεται. Πῶς οὐ φοβηθήσεται ἀπὸ τῆς ἐκ τοῦ πονηροῦ πονηρᾶς ἀκοῆς; Ἰσχύς μου καὶ ὕμνησίς μου ὁ Κύριος. Τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ συνέχει
τὴν ἀκολουθία καὶ χαρίζει στὴν πολυποικιλία τὴν ἑνότητα. Καὶ τὸ στιχηρὸ τοῦ Μηναίου συμπληρώνει
μυστικὰ τὴν ἀπάντησι στὸ «πῶς;»: ἐλογίσω
θεσπέσιε τρυφὴν τὴν ἐγκράτειαν, τὴν πτωχείαν πλοῦτον, τὴν ἀκτημοσύνην
περιουσίαν ἀληθῆ καὶ εὐδοξίαν τὴν μετριότητα· διὸ καὶ τῆς ἐφέσεως
τῆς κατὰ γνώμην ἐπέτυχες ἐν σκηναῖς αὐλιζόμενος τῶν Ἁγίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου