ΟΤΕ ΕΨΥΓΗ
Η ΑΓΑΠΗ ΤΩΝ ΠΟΛΛΩΝ!
Κρίσις καὶ Μαρτυρία! Κρίσις καὶ
Μαρτύριο! Ἡ κρίσι ἀνέκαθεν συνιστοῦσε τὸ ἔρεισμα πάνω, στὸ ὁποῖο
ἀκουμποῦσε τὸ Μαρτύριο. Μὲ στοιχεῖα ἢ χωρὶς στοιχεῖα, οἱ ἄνθρωποι
τοῦ κόσμου κρίνουν, κατακρίνουν καὶ καταδικάζουν τὸν Δίκαιο. Ἀπὸ
τὴν μιὰ στέκεται τὸ πάθος, τὸ συμφέρον, ἡ κοσμικὴ δύναμι, ἡ καταδικαστικὴ
φωνή. Ἀπὸ τὴν ἄλλη ἡ ἀλήθεια, ἡ ἀθωότητα, ἡ ἀφάνεια, ἡ προσευχομένη
σιωπή. Ἡ γέννησι τοῦ Χριστοῦ ἔφερε ἀντιμέτωπα ὅλα τὰ νήπια τῆς
γῆς μὲ τοὺς ἑκάστοτε Ἡρῶδες τους. Τῇ
ΚΘ’ τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν ἁγίων Νηπίων, τῶν ὑπὸ Ἡρώδου ἀναιρεθέντων,
χιλιάδων δεκατεσσάρων. Καὶ τὸ δεκατέσσερα, αὐτὸς ὁ μυστικὸς ἀριθμός,
ποὺ σημειώνει τόσο καταπληκτικὰ σὲ ὅλη τὴν Ἁγία Γραφὴ μετρημένο
τὸ ἀμέτρητο, προσεγγίσιμο τὸ ἀπροσέγγιστο, κάνει τὴν μυστική του
ἐμφάνισι: ἀναιρεθέντων, χιλιάδων
δεκατεσσάρων. Τί παράδοξο! Ὁ Ἄρχων τῆς Εἰρήνης γεννιέται, καὶ
ἄρχεται ἡ κρίσι, ἡ καταδίκη καὶ τὸ μαρτύριο: οὐκ ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην, ἀλλὰ μάχαιραν. Καὶ οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες
εἶναι ἀμέτρητοι. Στὴν ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας οἱ ἀριθμοὶ δὲν εἶναι
μέτρο προσεγγίσεως τῆς Ἀληθείας, ἀφοῦ ἡ Ἀλήθεια, ὑποστατική, δηλαδὴ
ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, καθὸ Θεός, εἶναι πέρα ἀπὸ κάθε μέτρο. Κατὰ τοῦτο
ἡ τεσσαρακοστὴ τῶν Χριστουγέννων γεμίζει ἀπὸ τὴν παρουσία τῶν ἀναιρεθέντων, χιλιάδων δεκατεσσάρων
Νηπίων, ποὺ μὲ τρόπο μυστικὸ προσδιορίζουν ἐπιπλέον, πέραν αὐτοῦ
καθ᾽ ἑαυτοῦ τοῦ ἱστορικοῦ γεγονότος, καὶ τὴν προοπτικὴ τῶν ἀμέτρητων
ἐκείνων Νηπίων, ποὺ εἰς τοὺς αἰῶνας ἀκολούθησαν καὶ ἀκολουθοῦν, μέχρι
τῆς συντελείας τὸ Ἅγιο Νήπιο τῆς φάτνης τῆς Βηθλεέμ. Εἶναι τόσο ἐντυπωσιακὰ
συγκινητικό, ὅταν ἀκοῦμε τὸ συναξάρι τῆς ἡμέρας νὰ συνεχίζῃ: Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη πάντων τῶν Χριστιανῶν,
καὶ ἀδελφῶν ἡμῶν, τῶν ἐν λιμῷ καὶ δίψῃ καὶ μαχαίρᾳ καὶ κρύει τελειωθέντων.
Μνήμη, δηλαδή, ὅλων τῶν Μαρτύρων, τῶν παντοιοτρόπως ἀναιρεθέντων, χιλιάδων δεκατεσσάρων.
Αὐτὸς ὁ ἀριθμητικὸς προσδιορισμὸς λαμβάνει ἔτσι μέσα στὴν συνείδησί
μας μιὰ ἐσχατολογικὴ προοπτική. Κρίσις καὶ Μαρτυρία! Τὰ ἐν Χριστῷ
Νήπια ὅλης τῆς γῆς, σὲ ὅλους τοὺς χρόνους, κρίνονται καὶ καταδικάζονται
καθημερινὰ ἀπὸ τοὺς «ἔξυπνους» Ἡρῶδες τους. Τῷ τεχθέντι σήμερον, ἐκ τῆς Παρθένου, τῶν Νηπίων στράτευμα,
ὡς Ποιητῇ καὶ Βασιλεῖ, δεκτὰ προσάγονται σφάγια, προτεθυμένα Χριστῷ
διὰ πίστεως. Κάθε στιγμὴ τῆς καθημερινότητας εἶναι κρίσι καὶ
μαρτυρία, κρίσι καὶ μαρτύριο ἐν λιμῷ
καὶ δίψῃ καὶ μαχαίρᾳ καὶ κρύει. Μιὰ ἑτοιμόγεννη γυναῖκα ζητᾶ μέσα
στὸ κρύο τοῦ χειμῶνα καταφύγιο γιὰ νὰ γεννήσῃ, ἀλλὰ οὐκ ἔστι τόπος ἐν τῷ καταλύματι. Γιὰ
τὰ ἐν Χριστῷ Νήπια δὲν ὑπάρχει τόπος
ἐν τῷ καταλύματι τοῦ κόσμου τούτου. Αὐτὰ πεινοῦν καὶ διψοῦν τὴν δικαιοσύνη,
ἀλλὰ ὁ κόσμος τοῦ Ἡρώδη ἔχει γι᾽ αὐτὰ μόνον μάχαιρα καὶ κρύο. Ἡ φυσικὴ
ἀνθρώπινη στοργὴ δὲν προσφέρεται σ᾽ αὐτούς. Τὰ δικαιώματα εἶναι μόνο
γιὰ ὅλους τοὺς ἄλλους. Αὐτὸς ὁ ἀνὰ τοὺς αἰῶνας ἐπαναλαμβανόμενος
κλῆρος τῶν ἐν Χριστῷ Νηπίων, ποὺ συναντᾶται ὁ ἴδιος βέβαια καὶ στὰ ὁσιακὰ
συναξάρια, φαίνεται νὰ παίρνῃ μιὰ διάστασι ἐμφαντική, ὅσο ἡ ἐγγραφὴ
τοῦ κύκλου τῆς ἀνθρώπινης ἱστορίας φτάνει στὸ κλείσιμό της. Ὁ Ἡρώδης
στὴν Πρώτη Παρουσία τοῦ Σαρκωθέντος Λόγου, στὴν φάτνη τῆς Βηθλεὲμ
μᾶς δίδει εὖρος νὰ συνάξωμε στοιχεῖα ἐσχατολογικά. Ὁ Ἡρώδης θέλει
πάντα νὰ σκοτώσῃ αὐτὸν τὸν Θεὸ καὶ ἐμμανεὶς
στρέφει τὴν μανία του στοὺς μισουμένους
ὑπὸ πάντων τῶν ἐθνῶν διὰ τὸ ὄνομά Του, στὰ ἀθῶα ἐν Χριστῷ Νήπια.
Ὅταν λοιπὸν διὰ τὸ πληθυνθῆναι τὴν
ἀνομίαν ψυγήσεται ἡ ἀγάπη τῶν πολλῶν, τότε ὢ τῆς Ἡρώδου πωρώσεως! κατὰ Θεοῦ ἐμμανείς, Βηθλεὲμ τοῖς βρέφεσι,
τὸν θυμὸν ἐπαφίησι. Κρίσις καὶ μαρτυρία! Τί φοβερό, ποὺ ἡ καταδίκη
τῶν ἐν Χριστῷ Νηπίων εἶναι πάντοτε ἡ καταδίκη αὐτοῦ τοῦ ἴδιου τοῦ
Θεοῦ. Ὅλα τὰ ἔθνη, χωρὶς ἐξαίρεσι,
ἡ γῆ ὁλόκληρη μὲ ὅλους τοὺς λαούς της, καθὼς
ἐπληθύνθη ἡ ἀνομία καταδικάζουν τὸν Θεὸ στὸ πρόσωπο τῶν ἐν Χριστῷ
Νηπίων. Ἡ ἁγνότητα, ἡ ἀθωότητα, ἡ ἀλήθεια καταγγέλλεται καὶ προσάγεται
μὲ ἤδη ἀποφασισμένη τὴν καταδίκη στὸ στυγνὸ δικαστήριο τῶν Ἡρώδων
τοῦ κόσμου τούτου. Σ᾽ αὐτὸ τὸ παράλογο δικαστήριο ἡ καταλήστευσι
τῶν κυριαρχικῶν δικαιωμάτων δικαιώνεται, ἐνῶ ἡ τίμια ἐργασία
συκοφαντεῖται, ἡ εὐεργεσία σπιλώνεται καὶ ἡ ἐλεημοσύνη λοιδορεῖται.
Ὁ Ἡρώδης καὶ ὁ κάθε Ἡρώδης ἀποφασίζει ἀμετάκλητη τὴν καταδίκη,
πεπεισμένος πὼς ἔτσι πέτυχε τὴν μιαιφονία,
τὸν θάνατο τοῦ Θεοῦ. Ἀλλὰ μάταια ἀπατᾶται. Χορὸς θεόλεκτος βρεφῶν, ἐν σαρκὶ γεννηθέντι προσηνέχθη τῷ
Κτίστῃ· τὴν ἀήττητον γὰρ ταῦτα δύναμιν, ἐκ Θεοῦ ἐζωσμένα χάριτι πίστεως,
πρὸς τὸν ἀθλοθέτην καὶ Θεὸν ἀνέδραμον. Καὶ ἐνῶ τὰ ἀθάνατα ἐν Χριστῷ
Νήπια ζοῦν πάντοτε ἐν Χριστῷ στὸ πεῖσμα κάθε θανάτου, ὁ Ἡρώδης
συνεχίζει νὰ ἐνοχλῆται θανάσιμα, ἂν δῇ κάποιον νὰ προσπαθῇ, νὰ ζήσῃ
ὄντως· ἂν ἀρνῆται τὴν ἐμπλοκὴ στὰ ὀργανωμένα παγιωμένα στεγανά,
τὰ ὁποῖα ἐκεῖνος ἐλέγχει. Ἀλλὰ καὶ πάλι ἀπατᾶται. Γιατὶ μέσα στὴν ἐπιβολὴ
τοῦ θανάτου ἀπὸ τὸν ὅποιον κοσμικὸ δυνάστη, ἡ ἀφάνεια τοῦ Θεοῦ βασιλεύει
καὶ ἡ προσευχὴ μιᾶς δικαίας Ἐλισάβετ ἀνοίγει τὴν πέτρα τῆς ἐρήμου,
ὅπου ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ ἐνεργεῖ τὸ θαῦμα. Ἡ δὲ Ἐλισάβετ, λαβοῦσα τὸν Ἰωάννην, πέτραν παρεκάλει· δέξαι
μητέρα μετὰ τέκνου. Ὄρος ἐδέξατο τὸν Πρόδρομον· φάτνη ἐφύλαττε
τὸν θησαυρόν. Κύριε δόξα σοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου