Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΜΑΡΤΥΣ
ΑΓΓΕΛΗΣ
Ὁ Ἅγιος Ἀγγελῆς ἔζησε στὴν Κωνσταντινούπολι
τὴν ἐποχὴ τοῦ Σουλτάνου Μωάμεθ Δ’ (1618 -1687). Ἡ κατοικία του βρισκόταν
κοντὰ στὴν ἐκκλησία τῶν ἁγίων Κωνσταντίνου καὶ Ἑλένης, τὴν ἐπονομαζομένη
τῆς Καραμανίας. Ἦταν ἔγγαμος μὲ ἓξ παιδιὰ καὶ συντηροῦσε τὴν οἰκογένειά
του ἀπὸ τὴν χρυσοχοΐα, τὴν ὁποία ἀσκοῦσε ὡς τέχνη. Κατὰ τὸ ἔτος
1680, λίγο ἔξω ἀπὸ τὴν Πόλη, στὸν παραθαλάσσιο οἰκισμὸ τοῦ ἁγίου
Στεφάνου, στὶς 23 Αὐγούστου, ὅπως κάθε χρόνο, οἱ χριστιανοὶ πανηγύριζαν,
τὴν Ἀπόδοσι τῆς Κοιμήσεως τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου – τὰ ἐννιάμερα. Μαζί τους ἦταν καὶ ὁ Ἀγγελῆς. Στὴν πανήγυρι
αὐτὴ βρέθηκαν κάποιοι ἀρνησίχρηστοι Ἕλληνες, ποὺ εἶχαν γίνει Τοῦρκοι.
Γελώντας καὶ παίζοντας τραβοῦσαν τὰ καλύμματα τῆς κεφαλῆς τῶν Ἑλλήνων,
τὰ φοροῦσαν οἱ ἴδιοι καὶ σ᾽ ἐκείνους ἔβαζαν χάριν ἀστεϊσμοῦ τὰ λευκά
τους σαρίκια. Κάποτε τὸ ἀστεῖο τελείωσε, ὅπως καὶ ἡ πανήγυρις καὶ
οἱ ἄνθρωποι ἐπέστρεψαν στὰ σπίτια τους.
Τὸ πρωῒ
τῆς ἑπομένης, οἱ ἐξωμότες αὐτοὶ ἦρθαν στὸ σπίτι τοῦ Ἀγγελῆ καὶ τὸν ἤλεγξαν,
γιατὶ φορᾶ χριστιανικὸ κάλυμμα καὶ ὄχι ἄσπρο σαρίκι, ἐνῶ ἤδη ἀπὸ
χθὲς εἶχε γίνει μουσουλμάνος. Ὁ Ἀγγελῆς ἀγανάκτησε μαζί τους, ἀρνήθηκε,
ὅτι ἔγινε ποτὲ μουσουλμάνος, διακήρυξε δὲ ὅτι ἦταν καὶ εἶναι χριστιανός.
Τότε ἐκεῖνοι κάλεσαν τοὺς Τούρκους καὶ τὸν συνέλαβαν. Τὸν ὁδήγησαν
στὸν κριτή, καταμαρτυρώντας, ὅτι δῆθεν εἶχε ἀσπασθεῖ τὴν προηγουμένη
τὸν ἰσλαμισμό, φορώντας μάλιστα καὶ τὰ διακριτικὰ τῶν μουσουλμάνων.
Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ἀρνήθηκε σθεναρὰ καὶ στὴν ἐμμονή του ὁ κριτὴς ἀποφάσισε
νὰ στείλῃ τὴν ὑπόθεσι στὸν βεζύρη. Ἐκεῖνος κατ᾽ ἀρχὰς τὸν ἐνουθέτησε
φιλικὰ καὶ τοῦ ὑποσχέθηκε τιμὲς καὶ χρήματα. Ἀρνουμένου δὲ τοῦ Μάρτυρος
ν᾽ ἀλλάξῃ τὴν πίστι του, ὁ βεζύρης ἀλλάζει τακτικὴ καὶ τὸν στέλνει
στὴν φυλακή, ὅπου βασανίζεται φρικτά. Μαζὶ μὲ τὸν σωματικὸ ὑφίσταται
καὶ τὸν ψυχολογικὸ βασανισμό. Τὸν ἐπισκέπτεται στὴν φυλακὴ Τοῦρκος
γείτονάς του μὲ τὸ ἀξίωμα τοῦ Μπέη, ὁ ὁποῖος μάταια προσπαθεῖ νὰ
τὸν μεταπείσῃ. Ἀλλὰ καὶ ἡ γυναίκα του τοῦ γίνεται σκάνδαλο, θρηνώντας
γιὰ τὴν ἐμμονή του στὴν πίστι, ποὺ θὰ τὴν ἄφηνε μόνη της μὲ ὀρφανὰ τὰ
παιδιά τους. Φεύγει ὅμως ἀπὸ τὴν φυλακὴ τοῦ Μάρτυρος παρηγορημένη
καὶ ἐλεύθερη, γνωρίζοντας, ὅτι ὁ Χριστὸς δὲν θὰ ἔπαυε ποτὲ νὰ εἶναι
ἀνάμεσά τους καὶ νὰ τοὺς ἑνώνῃ μὲ τὴν Χάρι καὶ τὴν Δύναμί Του.
Ὁ βεζύρης
σὲ μιὰ τελευταία προσπάθεια ζητᾶ ἀπὸ τὸν Ἅγιο νὰ ἀσπασθῇ τὸν ἰσλαμισμό.
Ὁ Ἅγιος Μάρτυς ἀρνεῖται καὶ ὁδηγεῖται στὸν θάνατο. Ἔμπλεος Χάριτος
καὶ χαρᾶς ὁδεύει πρὸς τὸ μαρτύριο. Τὴν 1η Σεπτεμβρίου τοῦ 1680 κοντὰ
στὴν Ἁγία Σοφία στὴν Κωνσταντινούπολι ἀποκεφαλίζεται ὁ Ἅγιος
Μάρτυς Ἀγγελῆς γιὰ τὴν πίστι του στὸν Χριστό. Τὰ μεσάνυκτα οἱ Χριστιανοὶ
ἀλλὰ καὶ οἱ Τοῦρκοι παρατηροῦσαν μιὰ πύρινη στήλη νὰ κατεβαίνει ἀπὸ
τὸν οὐρανὸ πάνω στὰ λείψανα τοῦ Ἅγίου. Τὸ θαῦμα κάνει τοὺς Τούρκους
νὰ διατάξουν νὰ ριφθῇ τὸ λείψανο στὴν θάλασσα. Ὁ σύλλογος τῶν Γουναράδων
τῆς Πόλης προλαβαίνει καὶ τὸ ἀγοράζει ἀπὸ τὸν Μουσοὺρ Πασᾶ. Γιὰ νὰ
φθάσῃ ἀσφαλῶς καὶ ἀθόρυβα στὰ χέρια τῶν Ἑλλήνων ἐπινοεῖται τέχνασμα
παράδοσής του στὴν θάλασσα ἐν πλῷ καὶ κατὰ τὴν ὥρα τῆς διατεταγμένης
ρίψης του στὸ πέλαγος. Ὅταν οἱ Ἕλληνες παρέλαβαν τὸ ἅγιο λείψανο
τοῦ ἀπέδωσαν τὶς τιμὲς τῆς εὐλαβείας τους καὶ τὸ ἐνετεφίασαν στὴν
νῆσο Πρώτη, στὸ ἐκεῖ μοναστήρι τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος. Ὁ Μητροπολίτης
μάλιστα Δρύστρας Παρθένιος συνέθεσε ἐγκώμια πρὸς τιμὴν τοῦ Μάρτυρος.
Παραδίδεται δὲ ὡς σημεῖο καὶ τὸ ἑξῆς. Ὁ ἡγούμενος τῆς Μονῆς τῆς Πρώτης,
Ἀθανάσιος ἐτοποθέτησε τὸ ἅγιο λείψανο στὸν τάφο τοῦ προηγουμενεύσαντος.
Τὴν ἴδια νύκτα τοῦ παρουσιάστηκε, ἐνῶ κοιμόταν, ὁ Προηγούμενος ἐλέγχοντάς
τον καὶ παρατηρώντας, ὅτι τὰ ἅγια αὐτὰ μαρτυρικὰ λείψανα δὲν ἁρμόζει
νὰ βρίσκωνται μαζὶ μὲ τὰ δικά του.
Ἀναφέρεται
σὰν θαυμαστὸ γεγονὸς ἡ τύχη τῶν ὑπευθύνων Τούρκων. Ἀσθένησαν βαρειὰ
καὶ δὲν ξεψύχησαν παρὰ μόνο, ὅταν ζήτησαν καὶ ἔλαβαν τὴν συγχώρησι
ἀπὸ τὴν χήρα τοῦ νεομάρτυρος. Τὸ θαυμαστὸ τοῦτο συγκάλεσε σὲ σύναξι
τοὺς ἀγάδες τῆς Πόλης, οἱ ὁποῖοι ἔντρομοι ἀποφάσισαν νὰ μὴν ξανατιμωρηθῇ
Χριστιανὸς γιὰ τὴν πίστι του, διαταγὴ ποὺ ἴσχυσε, ὅσο ζοῦσαν οἱ ἀγάδες,
ποὺ τὴν ἐξέδωσαν.
Ὅσο δὲ
γιὰ τὰ ἓξ παιδιὰ τοῦ Μάρτυρος ἔζησαν φυσικὰ τὴν ὀρφάνια τῆς ἀπουσίας
βιώνοντας ταυτόχρονα ὑπερφυσικὰ τὴν ἔνδοξη παρουσία τοῦ χριστομάρτυρος
πατέρα τους, ποὺ εὐλογοῦσε τὴν ζωή τους. Ἔφυγαν στὴν ἐλευθερία τῆς
Βλαχίας καὶ ἐκεῖ πρεσβείαις τοῦ νεομάρτυρος Ἀγγελῆ ἀπήλαυσαν εὐλογία
καὶ εὐημερία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου